mandag 2. januar 2017

Velkommen 2017 - litt oppsummering og litt informasjon om Finnmark festdrakt

Nytt år og nye muligheter. Selv om jeg ikke fikk laget alle mine planlagte blogginnlegg i året som gikk, har jeg allikevel veid opp alt garnet som er strikket - og spart mine 10-kroner for hvert nøste jeg har strikket opp. 

Årsregnskapet mitt ble denne gang slik:
Totalt strikket garn i 2016: -7.235 gram 
På sparebøssa har jeg lagt tilsammen kr 1.280 kroner - og da har jeg tilsammen spart 3.190 kroner (tenkte jeg skulle "strikke meg en sydentur")

Vi har hatt en rolig og veldig fin jule- og nyttårsfeiring her i Alta - og jeg er så heldig som ble bestemor til ei vakker lita jente i august. Strikkepinnene har selvfølgelig "gått varme" under produksjon av diverse plagg til lillevennen. Skal legge ut bilder etterhvert :)

Jeg har fått en del spørsmål om Finnmark festdrakt:

Jentene mine i sine respektive festdrakter tatt for  ca 4,5 år siden
Damene som designet og solgte draktpakkene har dessverre ikke utsalg lengre. Heldig er jeg som har komplett pakke liggende til min yngste datter - og da med grønn stakk. Tenkte jeg mot våren begynner broderinga som smått, for tida flyr og hun skal konfirmeres våren 2018.

Den største sølja til festdrakten
Sølvet til denne festdrakten lages av Juhls sølvsmie i Kautokeino. Du finner hjemmesiden deres her. Ved henvendelse til dem, er jeg sikker på at de kan hjelpe :)

Til slutt vil jeg takke for at du tok turen innom her - og ønsker deg og dine et riktig godt nyttår :)

Lene Sofie

3 kommentarer:

  1. Så trivelig at du er på banen igjen, og gratulerer som bestemor! Gleder meg til å se hva du har strikka til Veslemor.
    Nydelig festdrakt som jentene dine kler godt! Lykke til med den neste!
    Her er det lite som minner om vinter. All den fine snøen vi hadde før jul er forsvunnet, og i dag var det ikke glatt engang, men bare veier overalt. Lever i håpet....

    Jeg driver også å summerer fjoråret, og et nytt innlegg kommer en av dagene.

    Klem fra Ingunn i Uvdal

    SvarSlett
  2. Hei Lene. Tusen takk for at du tok kontakt . Flotte drakter så synd at de la ned produksjonen av dem. Holder på å hjelpe ei i Tromsø som har strevd med å få tak i mønster og stoff til drakten, hun er nå i full sving med sying etter at hun fikk mønster fra mæ. Ellers så er det ikke så mye blogging med mæ fortiden, men har en f.b gruppe som heter fiksemalla i vesterålen og bloggen "den nye fiksemalla". Velkommen skal du være.
    Klem fra Ann-Jorun

    SvarSlett
  3. Jeg prøvde å følge linken, det virker ikke

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen kommentar hos meg - det setter jeg stor pris på